Thursday, August 18, 2011

RAYER WES..

ASSALAMMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA!!!


Hari ni dah masuk hari ke 21 umat islam kat Malaysia ni berpuasa. Tinggal lebih kurang 9 hari je lagi nak raya, ramailah dah start buat kuih raya, kemas rumah, beli pakaian untuk hari raya, buat rambut untuk raya dan macam2 lagila. Lagu raya pun dah start berkumandang kat corong2 radio dan tv. Tahun ni dah masuk dua tahun aku tak buat persediaan awal untuk baju raya. Biasanya sebelum puasa lagi aku ngan mak mesti dah tempah baju siap2. Kadang2 sebelum puasa baju kami dah ready. Tapi disebabkan kebelakangan ni aku ngan mak selalu je buat baju kurung baru, jadi kitorang masih ada baju yang belum dipakai. Sebab tu la tak kisah sangat nak cari baju untuk pakai raya.

Bila dah keje ni, aku kena la hulur2 sikit untuk beli ape2 yang patut for raya mcm beli kuih, barang2 makanan, duit raya (utk ank2 buah aku jer...huhu), dan baju utk ank buah aku. Apa makanan yang korang paling tgu time raye?? Kalau aku pulak, juadah yang paling aku prefer time raya ni semestinya ketupat nasi + rendang + kuah kacang + sayur lodeh. Kalau time raya dekat umah tok kt johor dulu, memang makan jela keje aku. Lauk pulak banyak, macam2 ado..... Tapi kat rumah, kami masak ketupat yang segera tu je. So macam xori sangat la.Xde rase dan aroma daun tu.

No comments: