Saturday, January 22, 2011

MASAK-MASAK


Wajibkah untuk setiap makhluk ALLAH yang bergelar manusia, terutamanya WANITA atau PEREMPUAN untuk pandai memasak?

Bagi aku cukuplah kalau seseorang wanita itu tahu memasak dan apa yang dimasaknya boleh la makan daripada kebuluran atau menghabiskan duit dengan makan atau beli dari kedai. Tiap kali kalau ada yang tanya aku samada aku pandai masak atau tidak, aku sekadar menjawab, "boleh la sikit-sikit daripada tak pandai langsung". Aku ni dikategorikan jenis yang suka memasak jugak lah kalau kat rumah tu. Tiap kali cuti, aku lebih suka tolong masak untuk family aku, so mak bolehlah rehat daripada masuk dapur untuk hari tu. Kebanyakkan masakan yang aku masak kebiasaannya makanan yang aku sendiri suka makan.

Aku pernah cuba masak nasi ayam sendiri dengan guide melalui sms daripada seorang teman aku, hasilnya.................hahahahaha...aku sendiri pun tak tahu apa yang aku masak. Yang aku ingat, abang aku tegur aku "nasi ayam apa cmni...??"..hahaha..makan jelah. Lauk yang aku paling malas nak belajar ialah kari or gulai. Kenapa? Sebab aku tak suka lauk tu. Kalau aku makan pun sebab dah memang xde lauk lain time tu or sebab dah lapar giler. Kebanyakkan ketikanya aku suka masak lauk paprik ayam sebab family aku suka makan kecuali mak yang lebih suka lauk ala-ala kampung.

Aku secara jujurnya suka pada lelaki yang tahu sedikit sebanyak memasak terutama bila memasak tu bukannya karier mereka (bila mereka tu bukannya tukang masak/chef). Pada lelaki bujang yang hidup sendiri, memasak tu boleh mengurangkan perbelanjaan mereka secara tak langsung.

No comments: