Wednesday, July 20, 2011

1 MALAM YANG PENUH CERITA

ASSALAMMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA

Dah petang2 camni sepatutnya aku dh balik rumha, tapi belum rasa nak balik lagi, sambil mendengar lagu "Beribu Sesalan by Ning, Jac dan Shila" yang ntah kali keberapa aku pasang sejak dari pagi tadi. Mesti korang ingat aku cam suka sangat lagu ni kan? Sebenarnya xde la suka sangat tapi melodi die best jugak. Sambil online facebook, aku cuba mencari idea untuk aku karangkan dalam blog aku ni sementara tengah rajin nak menaip ni.

Dua malam lepas, ade la satu couple mat salleh ni, dorang nak pergi tengok firefly aka kunang2 aka kelip2 dekat kemaman. Memandangkan mat salleh ni nk pergi sendiri and tak nak amik package yang kami buat sebab die kena bayar lebih kalau die nak pergi berdua jer. Couple ni nak ajak budak reception sebagai tour guide dorang, si budak reception ni pulak pun tak tau kat mana lokasi sebenar tempat kelip2 tu.

Dipendekkan cerita, ofismate aku ajak la aku ikut skali pergi kat tempat tu sebab nanti senang nak cerita dekat guest kalau dorg tanya pasal kelip2 tu. Kitorang plan nak bertolak pukul 6 petang dan biar mat salleh tu follow kitaorang dari belakang dengan kereta sewa die. Aku ingatkan dah tak jadi, aku dapat call dari budak reception tu dia kata jadi dan nak bertolak pukul 7 malam.

Janji dengan En Ghani (penjaga tempat kelip2) pukul 8 malam kami akan sampai kat sana, tapi agak lambat jugak kami sampai sebab ofismate aku xleh bawak laju sebab mat salleh tu punyalah bawak slow kereta dia. Dalam 8.30 malam kami sampai kat Kg Yak Yah. Masa aku turun je dari van, aku dah nampak kelip2 penuh dekat pokok2 kat situ. Memang cantik sangat!! First time aku dapat tengok suasana camtu. Indahnya ciptaan ALLAH SWT. Aku layan jugak la time tu, rasa syok je, tambah2 pulak dengan jiwa aku yang tengah berkecamuk.

Memandangkan aku tolong promote tempat tu untuk En Ghani, so dia bagi free je untuk aku dan staf2 yang turut ikut sama dalam trip tu. Memang best giler r En Ghani tu. Kami naik boat kecil yang boleh memuatkan 10-12 orang, menyusuri sungai Chukai sambil melihat kelip2 yang hinggap di pohon2 sepanjang sungai tu. Dalam 30 minit jugak la kitorang dalam bot tu.Lepas tengok kelip2 tu, En Ghani ajak kitaorang pergi ke suatu kawasan yang terpaksa dirahsiakan di sini, untuk tengok penyu naik dari laut dan bertelur.


Masa kami sampai kat situ, tempat tu memang crowded dengan pelancong asing, dari percakapan dorang, aku rasa mungkin mereka dari Jerman. Tapi entahlah aku sendiri pun tak pasti. Hampir setengah jam menunggu, akhirnya kami dibawa ke pantai, ada info yang ade beberapa penyu dan naik untuk bertelur. Kami berjalan kaki meyusuri pantai tu, aku tak tau jauh mana kami berjalan, dalam keadaan gelap pastu jalan pulak atas pasir pantai, penat gilerrr. Sempat la tengok penyu tu bertelur dari dekat dan lepaskan anak2 penyu tu ke pantai. Tapi aku tak buat pun, sebab aku geli siott nak pegang.

Hampir dua jam jugak kami kat situ, penatnya tuhan saja yang tahu, dengan perut lagi yang lapar, aku memang dah tak sanggup nak jalan lagi. Tapi terpaksa jugak sebab nak balik. Akhirnya aku gagahi jua untuk terus berjalan. Sampai je dekat van, ofismate aku terus pecut van dan cari kedai untuk beli air sebab masing2 dah kering. Masa dalam perjalanan balik, kami singgah makan dulu, isi perut yang tengah berkeroncong. Masa kat kedai tu ada pulak insiden yang kelakar berlaku.

Part 1
Ofismate : kerang ade x?
Pelayan A : ade..
Ofismate : bagila untuk dua orang makan.
Pelayan A : siakap ke kerapu?
Kami : ???????????

Part 2
Ofismate : cendawan goreng ade?
Pelayan B : ade..kejap saya tanya kat dapur
Ofismate : ok
Pelayan B : xdelah bang, udang ada la...
Kami : kenapa die suggest udang??apa kaitan cendawan dengan udang??

-pelik betol pekerja kat kedai tu-

p/s : aku sampai kat rumah pukul 2.15 pagi...mandi and terus tidur. Nasib la keesokkannya aku tak keje, kalau tak................................@#*&

No comments: