Friday, December 10, 2010

Student vs Employee

Dua fasa kehidupan yang dah aku lalui sekarang ni..kehidupan sebagai student dan kehidupan sebagai pekerja.
Ternyata memang ketara perbezaan tu bagi aku sekarang ni. Mana tidaknya, mase jadi student aku rase aku ade lebih banyak mase untuk kawan-kawan, keluarga, ehem2 hehehe, untuk diri aku sendiri. Tapi sejak dah keje ni rase macam waktu tu tak cukup je. Yelah, masuk kerja pukul 9 am, balik kerja kul 5 pm (tapi kadang2 terlajak sampai lewat petang dan malam). Duduk rumah tu cam tempat tidur, makan, mandi. Kalu dulu mase kt U, aku ade banyak mase untuk tidur, buat benda2 yg tak berfaedah, bangun lambat, g jenjalan. Tapi sekarang tidur ku terbatas, malam2 cepat mengantuk, jarang dapat keluar waktu siang. Cuti pun macam tak cuti je..xbes langsung. Orang len syok cuti tapi aku kena kerja. Nak pegi dating pun susah..hahaha. Yelah, sebab aku keje time org len cuti. Orang len keje aku cuti. Apa daaaaa..Nak keluar malam..boleh..tapi aku kena bagi alasan kat mak sebab yela aku kan pompuan, xelok keluar malam sangat. Sekali sekala tu xpelah.
Tentang duit, bila dah kerja mesti la ade duit kan sebab dapat gaji (ni bukan zaman dahulu kala dapat beras sebagai upah). Aku di kira agak bertuah sebab mase kt sekolah menengah aku dapat biasiswa. Mak sebagai acc manager yang jaga duit aku memang berbaloi. Sebab die tak bagi aku guna sewenang-wenangnya. Sampai aku dah abis SPM pun duit tu still ade lagi. Duit tulah aku guna untuk segala perbelanjaan aku mase nak masuk matrik. Masuk matrik pulak kami dapat elaun untuk setiap sem. Mak selalu cakap kt adik aku, "kakak kau belajar xabis pun duit mak bapak". Masuk u pulak aku amik PTPTN (duit kerajaan lagi,TERIMA KASIH bagi pinjam ek nanti saye bayar) dengan duit tu aku guna untuk perbelanjaan mase belajar aku. U dekat ngan umah merupakan satu keuntungan yang berganda buat aku hahaha. Sebab xpayah bayar rumah sewa, bil utiliti, makan minum. Jimat lagi duit!!!! Dulu kena tunggu awal sem baru dapat duit 6 bulan sekali. Tapi sekarang tiap2 bulan dapat duit. Bila dah keje ni kena la bagi kat mak ayah walaupun xbanyak, tolong bayar ape2 yg patut, bagi kat adik bradik sket sorang dan belanja anak2 buah, kawan2, dll. Yang selebihnya aku masukkan dalam akaun dan untuk belanja harian aku.
Walaupun alam bekerja kadang kala membosankan, tapi aku gembira jugak. Sebab dapat tau perangai2 manusia yang macam2 ragam dalam bekerja nih..ade cam penguin, beruang kutub, dugong, katak puru, siamang, dan byak lagi..hahaha (aku bukan keje kt zoo ok). Ape yang penting aku dapat ilmu yang aku tak dapat mase dalam class..Dan aku enjoy dengan apa yang aku buat sekarang dengan mereka-mereka yang telah menceriakan hidup aku sepanjang kt tempat keje ni. Terima kasih u olz....kak sue, abi, bak, bella (ni je yang aku rase penting kt cni)
*Tapi aku rinduuuuuuu mase study dulu!!!!!!!The best memories in my life!

3 comments:

zachosmee said...

abi ni yang mana satu nih??

pelargonium said...

hahahahah..xkan abi bukri kot....die xpenting langsung..(penting time amik gaji je)

zachosmee said...

mana tahu kot2 dah bertukar kasih ke abi bukri...